KTM


Preposlať Päť hodín v teréne s KTM 2008: Test KTM 250 EXC-F

 

Zdieľanie článku na sociálnych a iných sieťach

Radi by ste sa podelili o tento článok s ostatnými? Kliknutím na ikonky nižšie ho môžete zdieľať na danej sieti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Päť hodín v teréne s KTM 2008: Test KTM 250 EXC-F

09.08.2007 | Václav Soukup | Recenzia | Komentárov: 0 |

Boli sme prvou redakciou, ktorá mohla osedlať úplne novú KTM 250 EXC-F modelového roku 2008. Začiatkom júla prebehlo v Španielsku oficiálne predstavenie off-road modelov KTM pre rok 2008.

Boli sme prvou redakciou, ktorá mohla osedlať úplne novú KTM 250 EXC-F modelového roku 2008. Začiatkom júla prebehlo ve Španielsku oficiálne predstavenie off-road modelov KTM pre rok 2008. Už týždeň potom sme mohli zbierať svoje prvé dojmy v sedadle novej štvortaktnej KTM 250 EXC-F.

Design plný zmien

Do roku 2008 prichádza celá rada KTM EXC zmenená k nepoznaniu. Najprv nás upútalo okrem nového tvaru svetlometu tiež veľké množstvo otvorov v bočných paneloch nádrže. Takmer by sa mohlo zdať, že vznikli streľbou z kalašnikova, majú však svoj praktický význam. Privádzajú viac vzduchu ku zväčšenému airboxu, zároveň dávajú novej „kátéemke“ nezameniteľný ráz. Nové tvarovanie nádrže má zas jazdcovi umožniť lepší úchop stroja kolenami. Celkovej designovej línii KTM 250 EXC-F nejde z nášho pohľadu nič vytknúť. Predná i zadná časť je v rovnováhe, čomu napomáhajú i zmenené podsedadlové panely. Pokiaľ vám chýbajú blinkre, vedzte, že nám ich pred testom technici KTM radšej zložili… Nie je to nijak náročná operácia, je možné ich jednoducho demontovať spoločne s držiakom a osvetlením SPZ.

Inovatívna technika

Nový rám z masívnych chróm-molybdénových oválnych trubiek s pomocným rámom z hliníkových profilov, zadná kyvná vidlica z hliníkovej zliatiny s novou geometriou tlmiča so zdvihom predĺženým o 10 mm a predná vidlica so širším rozsahom nastavenia a lepšou ochranou. Toľko výpočet niekoĺkých hlavných zmien na podvozku rady KTM EXC. O plnenie štvortaktného motoru i rýchlejšiu odozvu motoru na pokyny jazdca sa stará karburátor Keihin s akceleračnou pumpičkou a senzorom klapky. Vďaka novým technológiám výroby hlásia technici KTM úsporu hmotnosti motoru 0,5 kg oproti predchádzajúcej verzii. Vačkový hriadeľ výfuku s novým časovaním a optimalizovanými pružinami ventilov priniesla lepšiu reakčnú schopnosť a vylepšený prenos sily. Ani kľukový hriadeľ neunikol zmenám, vďaka ľahšiemu spojeniu s ojnicou a lepším mazaním ojničného ložiska získal systém na odolnosti a prispel k obmedzeniu vibrácií. A nesmieme zabudnúť na tiež kompletne nový výfukový systém dávajúci novej štvortaktnej dvestopäťdesiatke vyšší výkon.

Ideme jazdiť

Na tejto motorke nenájdete jediný zámok, len prídete, naštartujete a idete. Dívame sa na prístroj - kontrolka blinkrov a diaľkových svetiel, medzi nimi kombinovaný displej rýchlomeru s palubným počítačom, ktorý dokáže spočítať nespočetné množstvo údajov, ktoré oceníte pri tréningu na trati – napríklad časy na koleso, prejdené kilometre a ďalšie údaje. Vzhľadom k citlivej prevodovke nám chýbala kontrolka neutrálu a v tropických teplotách iež informácie o teplote chladiacej kvapaliny. Pred naštartovaním KTM 250 EXC-F musíme pekne ako za starých časov pootočiť ventilom prívodu benzínu a vzadu za ním pod nádržou vytiahnúť páčku sýtiča. U studeného motoru je potom najlepšie jednou rukou stlačiť páčku štartéru, pretože tú druhú musíme „túrovať“ plynovou rukoväťou, aby sa nám podarilo naštartovať hneď na prvý pokus. Studený motor nedrží voľnobežné otáčky, a tak mu na križovatkách musíme opäť pomáhať otáčaním plynu. Po zahriatí motoru a vypnutí sýtiča (čo je za jazdy celkom nebezpečný manéver) už sa tento problém nevyskytuje. Je nutné však zmieniť, že motor bol úplne surový, stroj nemal prejdených ani 100 metrov. Zahriáta motorka potom naskočí okamžite a to ako elektrickým štartérom tak „nakopávačkou“.

Po ceste radšej len výnimočne

Vďaka absencii otáčkomeru sme nemohli zistiť rozsah použiteľných otáčiek. Pri jazde po asfalte nie je problém dosiahnúť rýchlosti 120 km/h, i keď údaj v technickom preukaze uvádza maximálnu rýchlosť 87 km/h. Pravdou je, že vďaka obutiu musíme už pri 90 km/h veľmi pozorne pozorovať rozkmit predného kolesa. Neskôr preto jazdíme po asfalte najvyššou rýchlosťou 70-80 km/h, kedy sa stroj ešte nechá bezpečne ovládať. Rovnako údaj maximálneho výkonu motoru 10 kW uvedený v TP nás udivuje. Motorka má taký mohutný záťah, že by sme jej hádali výkon hneď dvojnásobný. „Kátéemka“ nás na asfalte doslova učila driftovať – stačí nevinný rozjazd jednička, dvojka s očakávaným plynulým zrýchlením a potom nasleduje doslova zapálenie sadzí v motore. V tom okamžiku zvyčajne dokončujete náklon napríklad pri vjazde na hlavnú cetsu, takže rázom nechceně oslňujete spriaznenie okolia elegantným nábehom zadného drapáku na drift. Naše meranie zistilo, že „stovku je možné urobiť“ do 5 sekúnd. Na prvý rýchlostný stupeň sme dosiahli 55 km/h, na druhý 85 km/h, na tretí 100 km/h…. Nu a ďalej sme sa merať vzhľadom obutým ostrým terénnym pneumatikám (Metzeler 6 Days Extréme) neodvážili.

Terénu si užijete

Poponáhľajme sa radšej do terénu, veď pre neho je KTM 250 EXC-F stvorená. Na polnej ceste sa rázom cítime vo väčšej pohode než na ceste. Len keby sme hlasitým výfukom tak nerušili pracujúcich vidiečanov. Ak si brumkáte len tak okolo voľnobežných otáčiek, idete takmer diskrétne. Akonáhle však motorke naložíte, prejaví sa nekompromisným revom závodného stroja. Štvortaktný EXC-F má dlhé prevody, a tak na poznávacích výletoch do prírody vystačíte s dvojkou na väčšine ciest. Tu nám továrenské nastavenie podvozku prišlo celkom tvrdé a jazda vo stoji pre jezdca postavy 185 cm nepohodlná vďaka nízko umiestneným riadildlám. Pri nočnej jazde vo stoji nám zase občas zasvietil výkonný svetlomet do očí. Akonáhle jsme však prišli na motokrosovú trať, pérovanie sa pri športovom prejazde ukázalo rázom ako optimálne. Koleso presne kopírovalo kamenitý podklad a absorbovalo i hrubé nerovnosti. Tiež pocit s nízko uloženými riadidlami zmizol. Nie sme skúsení motokrosári, to je nutné si priznať. Naše predchádzajúce návyky z terénu sa týkajú hlavne ťažkých cestovních endur. Nová „káteemka“ nás však rýchle utvrdila o nezákernom správaní sa, a preto sme sa neskôr odvážili i k odvážnejším kúskom na laviciach so skokmi. Pri našom nasadení sme nepocítili, že by išlo pérovanie až na doraz. Motorka sa nehnevala ani vtedy, keď sme neskúsene doskočili na predné koleso. Dobre rozložená váha stroja a práca podvozku včas zabránili najhoršiemu. Zmienili sme sa o veľkom záťahu pohonnej jednotky. Na motokrosovej dráhe sme sa následne naučili držať vysoké otáčky. Pokiaľ sme spočiatku poľavili, dočkali sme sa i nečakaného chcípnutia motoru. Brzdy sú veľmi ostré, zvlášť predná s minimálnym mŕtvym chodom. Je možné si na to rýchlo zvyknúť a kupodivu i v blatistom teréne môžete brzdný účinok bezpečne dávkovať. Zatiaĺčo sme pri pokusu o stoppie na asfaltu uviedli predné koleso vždy do šmyku, v teréne sa drapák bez reptania okamžite zahryzne i do mäkkého podkladu a ostrá predná brzda spoločne so skvelým vyvážením stroja vám dovolí užiť si trochu bláznovstiev so zadným kolesom vo vzduchu. Pokiaľ si potrebujete oddýchnuť, nie je problém odstaviť motorku na stojan. Nemá tendenciu sa rúcať ani nie je potrebné príliš spekulovať nad vhodným miestom a sklonom stroja.

Záverom

S novou KTM 250 EXC-F sme strávili 5 hodín, z nich 3 hodiny prebehli v plnom nasadení na motokrosovej dráhe a zostávajúce dve na poľných cestách. Našich 20 km spotrebovalo celou deväťlitrovou nádržou benzínu pri našej snahe o čo najlepšie športové výkony. Presvedčili sme sa, že sa jedná o ostrý terénny stroj, ktorý svojím charakterom doslova zvádza k rýchlej jazde v teréne. Pokiaľ sme pri kľudnej jazde usadli z predchádzajúcej jazdy v stupačkách, dal nám najavo svoju nespokojnosť pripálením nohavíc. To bol tiež najväčší problém, ktorý sme so strojom počas jedného týždňa testu mali. Otázkami v zastúpení KTM sme sa neskôr dozvedeli, že údaje v technickom preukaze sa vzťahujú k verzii určenej pre cestnú premávku. Pokiaľ sa však pri nákupe továrni upíšete, že s motocyklom nevyjdete nikdy do cetsnej premávky, dostanete verziu plne otvorenú. Vzhľadom k tomu, že sa jedná o ostrý závodný stroj, továreň si údaje o výkonoch pohonnej jednotky starostlivo tají. Páčilo sa nám: podvozok, brzdy, rozloženie váhy, záťah motoru vo vyšších otáčkach, hrubé čalúnenie sedadla, Naše výhrady: absencia ochrany výfukového potrubia, výkon v nižších otáčkach, absencia kontrolky neutrálu, absencia kontrolky teploty chladiacej kvapaliny

Pohonná jednotka

Motor Jednovalec, štvortakt
Objem 248,6 ccm
Vŕtanie x zdvih 76 x 54,8 mm
Kompresný pomer 12,8:1
Štartér Nožný/El.štartér
Prevodovka 6-rýchlostná
Karburátor Keihin MX FCR 39
Spojka Viacelamelová v olejovom kúpeli

Podvozok

Centrálny rám Oceľ 25CrMo4
Pomocný rám Hliník 7020
Riadilá Magura Aluminium ø 28/22 mm
Pérovanie predné WP USD ø 48 mm
Pérovanie zadné WP Monoshock PDS
Zdvih pérovania predného / zadného 300 / 335 mm
Brzdy predná / zadná Kotúčové 300 / 335 mm
Ráfky predný / zadný 1,60 x 21"; 2,15 x 18" Excel
Pneumatiky predná / zadná 90/90-21“ / 120/90-18“
Uhol hlavy riadenia 63,5°
Rozvor 1475
Svetlá výška 380 mm
Výška sedadla 925 mm
Suchá váha 105,7 kg
Nádrž 9,2 l

tlačiť

Diskusia k článku


Hodnotenie:

hlasov: 5

Pozn: čím väčšie číslo, tým lepšie hodnotenie

Diskusia

Diskusia k článku Päť hodín v teréne s KTM 2008: Test KTM 250 EXC-F


počet príspevkov: 0

 

viac

menej

menej značiek

Už raz ste hlasovali.

Odobrať možnosť

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrať aspoň dva produkty na porovnanie.