Preposlať Motory pro motocykle

 

Zdieľanie článku na sociálnych a iných sieťach

Radi by ste sa podelili o tento článok s ostatnými? Kliknutím na ikonky nižšie ho môžete zdieľať na danej sieti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Motory pro motocykle

25.09.2007 | Ondřej Koníček | Slovník pojmov | Komentárov: 0 |

Popis motorov a spôsob ich chladenia.

Motory pre motocykle

Typy motorov

Skoro všetci výrobcovia motocyklov používajú tradičné motory s vnútorným spaľovaním, ale v niektorých malých skútroch sa používajú elektro-motory.

Výtlak

Výtlak je definícia pre absolútne množstvo mixu benzínu a vzduchu, ktorý môže motor v prvom motorovom cykle zvládnuť. V piestovom motore je to vzdialenosť, ktorú piest urazí z vrchnej časti až do spodnej časti. Podľa toho sa definuje ,,veľkosť“ motora. Motocyklové motory majú obsah od menej ako 50cc (kubických centimetrov), ktoré sa bežne vyskytujú v rôznych skútroch a malých mopedoch, až po 8200cc V8 od Chevroletu ktorý používa Boss Hoss v jeho cruiseroch BHC-3 502.

Počet valcov

Motocykle najčastejšie používajú 1 až 4-valcové motory, ale nie je to pravidlo. Motory s väčším počtom valcov sú výkonnejšie a kultivovanejšie. Čím menej valcov, tým je motor ľahší, lacnejší a jednoduchší na údržbu. Postavenie valcov môže byť rôzne: môžu byť uložené v zovretí 90 stupňov, alebo 45 stupňov, v rade a proti sebe.

Chladenie

Typy: vodou, vzduchom a olejom.

Chladenie vodou.

Vodou chladené motory majú chladič (podobný ako v aute), ktorý sa neustále stará o to, aby sa motor neprehrieval. Chladiaca kvapalina pri behu motora neustále cirkuluje medzi valcami a chladičom. Na chladiči je malý vetrák, ktorý je kontrolvaný termostatom. Chladiaca schopnosť tohto vetráka je dostačujúca na to, aby ochránil motor pred prehriatím v akýchkoľvek podmienkach. Preto sa vodou chladené motocykle hodia do mesta.

Chladenie vzduchom.

Motocykle chladené vzduchom vlastne nemajú žiadny chladiaci systém. Ako prúdi vzduch motorovým priestorom, tak rozptyľuje teplo, ktoré vzniká chodom motora. Vzduchom chladené motorky sú lacnejšie, ľahšie a konštrukčne jednoduchšie. Ale najmä v meste, kde je silná prevádzka, sa môžu ľahko prehriať.

Chladenie olejom.

Niektorí výrobcovia používajú túto hybridnú chladiacu technológiu, kedy motorový olej koluje medzi chladičom a motorom. Jeden z najväčších výrobcov olejom chladených motocyklov je Suzuki.

Dvoj- alebo štvordobý.

Dvojdobé motory majú oproti štvordobým aj niektoré výhody: sú ľahšie, mechanicky oveľa jednoduchšie a vo vyšších otáčkach majú väčší výkon. Ale štvordobé sú čistejšie, spoľahlivejšie a majú rovnomernejšiu silu v celom spektre otáčok. V rozvinutých krajinách sú dvojdobé cestovné motorky skôr rarita, zvlášť kvôli emisným normám. Skoro všetky moderné dvojdobé motory sú 1-valcové, majú obsah pod 600cc a sú chladené vzduchom.

tlačiť

Diskusia k článku


Hodnotenie:

hlasov: 10

Pozn: čím väčšie číslo, tým lepšie hodnotenie

Diskusia

Diskusia k článku Motory pro motocykle


počet príspevkov: 0

 

viac

menej

menej značiek

Už raz ste hlasovali.

Odobrať možnosť

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrať aspoň dva produkty na porovnanie.